Saturday, March 12, 2011

Taman Negeri Selangor sebagai Hutan Lipur Sg Tua

Pintu gerbang Taman Negeri Selangor
Hutan Lipur Sungai Tua, terletak berhampiran dengan Empangan Batu merupakan antara tempat perkelahan yang menjadi tumpuan pengunjung kerana keindahan sungainya di samping kawasan air terjunnya yang cantik menggamit pengujung untuk kesini. Terletak di dalam kawasan Hutan Simpan Hulu Gombak, merupakan Hutan Dipterokarp Pamah yang terkandung pelbagai flora, fauna dan herba untuk pelbagai kegunaan perubatan dan penawar. Lebih kurang 9km dari bulatan Batu Caves, untuk ke sini anda akan melewati Masjid Amaniah, melalui Jalan Sungai Tua terus menuju ke Ulu Yam. Sepanjang perjalanan anda akan menemui Kg Nakhoda, Kg Laksamana, Kg Sg Tua, dan Kg Bendahara sebelum melewati Depoh Rapid KL, masuk ke kanan. Meneruskan perjalanan dari sini, anda akan melihat Empangan Batu di sebelah kiri, terdapat juga tempat-tempat rehat R1, R2 dan R3. 
Gerai di Taman Negeri Selangor
Untuk memasuki ke dalam Hutan Lipur Sungai Tua ini perlu membayar sebanyak RM1 untuk dewasa dan RM0.50 untuk kank-kanak. Disini anda boleh melakukan pelbagai aktiviti antaranya mandi-manda, berkelah, BBQ, berkhemah dan sebagainya.
Tiket Masuk
Penggunjung juga perlu tahu keselurahan kawasan ini tiada liputan talian telefon, mau pun talian tetap atau pun talian selular. Begitu juga dengan bekalan elektrik dan air paip. Kesemuanya tiada di sini. Gerai-gerai dan juga pusat rekreasi di sini menggunakan bekalan elektrik dari generator dan sumber air dari air semulajadi.
Tengoklah kawan kami yang suka bergambar
Sempat bergambar dengan kawan baru
Sedapnya mereka BBQ....:)
 Marilah datang ke Hutan Lipur Sg Tua. Bawalah keluarga, kawan-kawan atau sanak saudara untuk meluangkan masa bersama-sama..
Setiap masa bersama keluarga adalah amat berguna dan tidak akan dilupakan. 

1 comment: