Sunday, March 13, 2011

Air Terjun paling tinggi di Dunia..

Tahu tak air terjun apa paling tinggi di dunia??haa..nak cerita la ni..bak kata dalam cerita hantu kak limah balik kampung, ce cite..ce cite..hehe

Diatas ketinggian 979 meter (3.212 kaki) dengan jatuh tanpa hambatan 807 meter (2.647 kaki), Air Terjun Salto de Angel menjadi yang tertinggi di dunia. Air terjun ini terletak di Rio Caroni, Taman Nasional Canaima, Venezuela.
Air Terjun Angel
Meskipun pertama diketahui awal ke-20 oleh penjelajah Ernesto de Santa Cruz, air terjun ini tidak dikenal dunia sampai ditemukan secara rasmi oleh penerbang Amerika, James Crawford Angel yang sedang terbang mencari lokasi tambang emas. Pada tahun 1936, James Angel kembali dan mendaratkan pesawatnya di dekat air terjun.
Air terjun ini dinamakan sebagai Air Terjun Angel untuk mengenang penemunya, James Crawford Angel. Suku Indian Pemon menyebut air terjun ini sebagai 'Auyan-tepui' yang membawa erti 'Gunung Setan'. Ketinggian rasminya ditentukan oleh National Geographic Society pada 1949. Keberadaannya yang fenemenal menjadi daya tersendiri di Venezuela, bagai magnet yang besar kekuatannya menyedut keinginan pelancong untuk datang ke sini lagi. 

No comments:

Post a Comment